22 Şubat 2013 Cuma

FOLİK ASİT İLAÇLARI YERİNE BULGUR

Prof. Dr. Mustafa Bayram, hamilelikte kullanılan folik asit ilaçlarının çocuğun beynini geliştirdiğini belirterek, “Amerikalılar bizdeki gibi hap vermiyor, onlar bulgur öneriyor” dedi.

Gaziantep Üniversitesi (GAÜN) Mühendislik Fakültesi Gıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Mustafa Bayram, bulgurun pişirildikten sonra kurutulmuş tek ürün olduğunu dile getirdi.

Pişirilip kurutulduğu için bulgurda küf oluşmadığını, dolayısıyla aflatoksin de bulunmadığını belirten Bayram, şunları söyledi:

”Bulgur, böcek ve larvaların oluşumuna dayanıklıdır. Raf ömrü oldukça uzun, sıcağa ve rutubete dayanıklıdır. Bulgur doymamış yağa sahiptir, beslenmede önemlidir ve ekonomiktir.


Hazırlanması kolaydır. Vejeteryan beslenmeye çok uygun bir üründür. Kalp için oldukça yararlı, sindirimi kolaydır. Süt ile karıştırıldığında mükemmel, muhteşem bir gıda oluyor.”

Birleşmiş Milletler (BM) için önemli bir gıda yardım malzemesi olan bulgurun, ABD’de savaş olasılığına karşı stoklandığını aktaran Bayram, ”Bir kadın hamile olduğu zaman bebeğin beyin gelişimi için doktorlar folik asit ilaçları veriyor, bu ilaçlar çocuğun beynini geliştiriyor. Fakat Amerikalılar bizdeki gibi hap vermiyor, onlar bulgur öneriyorlar. Diyorlar ki ‘hamileyseniz ilk 3 ay içerisinde bulgur yediğiniz zaman folik asidi ilaçtan değil direkt olarak bulgurdan alabilirsiniz’. O açıdan bulgur önemli” dedi.
Kaynak: AA

Bulgurun faydaları özetle;

Bağışıklık sistemini güçlendirir.

Kansere karşı koruyucu özelliktedir.“International Journal of Epidemiology” dergisinde 2007 yılında yayınlanan bir çalışmada bol bulgur yiyen premenopozal kadınlarda meme kanseri riskinin anlamlı olarak düşük bulunduğu saptanmıştır. Bir kap pişmiş bulgur 8.29 gr (vüdudun günlük ihtiyacının % 32.8’i) diyetsel fiber sağlar.

Anti-inflamatuvar etkilidir.“American Journal of Clinical Nutrition” dergisinde 2008 şubatında yayınlanan bir çalışmada bol miktarda bulgur yiyen kişilerde betain miktarının arttığı ve homosistein miktarının ciddi oranda düştüğü saptanmıştır ki homosistein diyabet, kalp hastalıkları, Alzheimer demansı ve kemik erimesi gibi onlarca inflamatuvar hastalıkların patojenitesinde rol oynayan bir maddedir.

Sinir ve sindirim sisteminin sağlıklı olmasına yardım eder. Anne karnındaki bebeğin zeka ve sinir sistemi gelişimini sağlar. Bir kap bulgur yaklaşık 1.1 mg (vücudun günlük ihtiyacının % 55.5’i) manganez içerir. Manganez kemik ve bazı organlarda eser olarak bulunan bir mineraldir ve normal beyin, sinir ve kemik dokusu gelişimi için gereklidir. Pıhtılaşma içinde gereklidir. Ayrıca folat da sinir sistemi sağlığı için gereklidir.

Bulgur magnezyum ihtiyacımızı da önemli ölçüde karşılar. Bir kap bulgurda 58.2 mg magnezyum (vücudun ihtiyacının % 14.6’sı) bulunur. Magnezyum birçok fonksiyonu olan ve insülinin sentezlenmesinde de rol oynayan bir elementtir. Böylece diyabet riskini de azaltır bulgur.

Kan şekerini yükseltmez. Diyabetikler için çok faydalı bir besindir. İnsülin salgılanmasını düzenler.

Kilo aldırmaz. Bol lif az yağ içerir.

Hazmı kolaylaştırır.

Safra taşlarını önler. Bol miktarda çözülmeyen lif içerir. Bu lifler besinlerin barsaktan daha hızlı sindirimini ve atılımını sağlar ve daha az safra atılımına neden olur.

Trigliserid seviyesini düşürür.

Folat eksikliğine bağlı Megaloblastik anemi gelişimini önler.

Vitamin ve protein yönünden pirince oranla daha zengindir. Pirince göre yaklaşık 4 kat daha fazla kalsiyum, 4 kat demir, 2 kat fazla protein içerir. Bu nedenle pirinç pilavı yerine bulgur pilavına ağırlık verebilirsiniz.

Ayrıca demir içeriği de yüksektir hatta ıspanağı bile geçer.

Tüm bu özelliklerinden dolayı tıpkı kuru fasülye, mercimek, nohut, turp gibi sağlığa çok faydalı ve ucuz bir besindir bulgur. O halde en azından haftada en az 2 kez bulgur çiğ köftesi veya kısırı ihmal etmiyoruz.

HAMİLELER BULGURU BESLENME DÜZENLERİNE NASIL EKLEYEBİLİR?
- Ekmek yerine bulgur pilavı tüketerek,
- Çorbalarına bulgur ilave ederek,
- Ispanak ve pazı gibi sebze yemeklerinde ve dolmalarda pirinç yerine bulgur tercih ederek,
- Haşlanmış bulguru salatalara ekleyerek,
Bulgurun beslenme düzenlerinde daha sık yer almasını sağlayabilirler.
GEBELER İÇİN BULGURLU ÖRNEK BİR ANA ÖĞÜN:
1 kepçe çorba veya 1 dilim tam tahıllı ekmek
6 yemek kaşığı dolusu etli veya kıymalı nohut yemeği
4 yemek kaşığı dolusu sebzeli bulgur pilavı
1 su bardağı yoğurt veya 1 kase cacık veya 1 bardak ayran
(Yukarıdaki menü, hiçbir sağlık sorunu olmayan sağlıklı bir gebe için örnek öğün olarak düzenlenmiştir. Kişinin beslenme programı kişiye özel düzenlenmelidir. Size özel beslenme programının oluşturulması için bir diyetisyenden yardım alabilirsiniz.)
Gizem TUTAR
Diyetisyen ve Yaşam Koçu
Tutar’lı Diyet Beslenme Danışmanlık

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorum yazan eller dert görmesin

FEEDJIT Live Traffic Feed

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Blog Arşivi

Sesli Sozluk: Seslisozluk.com

Antalya'da Yaşamı Kolaylaştıralım

Ev yemeği istiyorum,
Evime temizlikçi bayan arıyorum,
Evime gelsin kuaför,manikür,pedikür,

Mail atmanız yeterli tüm hizmetler kapınızda...
ozgurvahide@hotmail.com